'Er is van alles in beweging'

Stand van zaken Geen Kind de Buurt Uit

Het zijn spannende tijden voor het Expertisenetwerk Geen Kind de Buurt Uit! Er is van alles in beweging wat het mogelijk maakt vanaf 1 januari 2025 een begin te kunnen maken met de nieuwe manier van werken. Wat was die manier ook alweer? We brengen expertise en ondersteuning naar het kind, in plaats van het kind naar de expertise, en we doen dat in en rond de eigen school en buurt van het kind. Oftewel: geen kind de buurt uit. 

Expertise

Om die beweging te kunnen maken is in de eerste plaats expertise nodig, te beginnen vanuit het gespecialiseerd onderwijs (GO), later aan te vullen met expertise vanuit externe partners, de jeugdhulp en (formele en informele) partners vanuit het sociale domein. Het GO (waaronder VierTaal en Kolom) heeft inmiddels aangegeven mensen te kunnen leveren om een begin te kunnen maken met het versterken van de reguliere scholen. Daarnaast komt de inzet van SPO West beschikbaar voor Osdorp en Bos & Lommer, in eerste instantie per gebied voor één dag per week. 

Herschikking van middelen

Nu de menskracht beschikbaar begint te komen, is ook een herschikking van middelen nodig om de inzet van expertise te kunnen bekostigen. Het streven is om hiervoor op korte termijn een gebiedsbudget beschikbaar te maken waaraan alle partners een bijdrage leveren. Dit budget wordt deels gevuld met bijdragen vanuit het GO, vanuit bovenschoolse middelen van de schoolbesturen, en vanuit een deel van de middelen die scholen krijgen vanuit het samenwerkingsverband voor de (extra) ondersteuning op schoolniveau. Bijna alle schoolbesturen hebben hiervoor al de nodige toezeggingen gedaan. Er komt zo per 1 januari 2025 een budget beschikbaar waarmee we echt iets voor elkaar kunnen krijgen voor de kinderen in Osdorp en Bos & Lommer. 

Scholen voeren de regie

De komende weken en maanden gaan we dit alles verder ‘inregelen’ en goed vastleggen in heldere afspraken tussen de scholen en hun besturen, inclusief het GO. Belangrijk blijft dat de scholen de regie voeren over de inzet van het budget. Zij inventariseren gezamenlijk wat hun (grootste) ondersteuningsbehoeften zijn en bepalen zelf hoe zij de beschikbare expertise collectief op buurt- en gebiedsniveau op de meeste effectieve wijze in kunnen zetten. Voor scholen is dit een nieuwe manier van werken, die in het begin misschien even wennen zal zijn, maar die eraan bij kan dragen dat de ondersteuningsstructuur in de buurt als geheel stap voor stap steeds een stukje steviger wordt. Dat lukt alleen als we samenwerken, op buurt- en gebiedsniveau. 

Deel deze pagina:

'We willen voorkomen dat scholen te lang ‘aanmodderen’ met een leerling'