- Scholen
- 3 april 2024
Scholen in Osdorp en Bos en Lommer die betrokken zijn bij Geen Kind de Buurt Uit kunnen vanaf de meivakantie gebruik maken van de inzet van speltherapeut Marjolein Lokhorst. Wij spraken met Marjolein om te vragen wat zij precies voor kinderen en scholen betekenen kan, en wat dat precies is, een ‘speltherapeut’.
“Als speltherapeut werk ik meestal met kinderen die opvallen in hun gedrag. Het kan gaan om externaliserend gedrag, kinderen die regelmatig in conflictsituaties belanden, met andere kinderen, met de leerkracht. Maar een kind kan ook juist in zichzelf gekeerd raken als het ergens mee zit. Ik ga dan met ze op zoek: wat zou er onder dat gedrag kunnen liggen? Ik geef ze de ruimte en veiligheid om vrij te spelen, terwijl ik observeer en soms tegenspel bied. Met behulp van spel leren de kinderen zich uiten, leren ze omgaan met hun emoties.”
Momenteel werkt ze als speltherapeut op Taalschool de Vlugt in Amsterdam Nieuw-West, een school waar veel kinderen met een gedwongen migratie-achtergrond zitten. Daar helpt ze kinderen grip te krijgen op de wereld waarin ze terecht zijn gekomen. “Volwassenen hebben de beschikking over taal om wat ze meemaken in een context te kunnen plaatsen. Kinderen kunnen dat nog niet. Maar ze kunnen wel spelen. Spel is hun taal. Door goed naar hun spel te kijken, kun je begrijpen hoe zij de wereld beleven, waar ze staan in hun ontwikkeling, waar ze nog een zetje nodig hebben, waar ze vastlopen. Met spel hebben kinderen hun eigen therapie op zak. Met spel verwerken ze wat ze meemaken en verkennen ze de wereld.”
Oorspronkelijk werkte Marjolein Lokhorst als dramadocent het VO. Dat deed ze met veel plezier, maar ze merkte wel dat ze na vijf klassen op een dag soms met een wat onvoldaan gevoel bleef zitten. Eigenlijk wilde ze meer tijd kunnen besteden aan individuele kinderen die dat nodig hadden. Ze wilde iets doen dat meer impact had. Ze besloot de master speltherapie te gaan volgen aan de CHE in Ede. “Drama was voor mij altijd al een middel om jezelf te uiten, zowel bewust als onbewust. Drama leent zich ook goed voor het werken aan allerlei soorten conflicten. Als speltherapeut kan ik me nu volledig richten op het helpen van individuele kinderen.”
Voor de scholen in Osdorp en Bos en Lommer is Marjolein beschikbaar om haar expertise ook over te dragen aan de leerkrachten. In principe werkt ze één op één met kinderen, maar ze wil onderzoeken hoe je ook klassikaal met behulp van spel de ontwikkeling van kinderen kunt stimuleren, met name in de onderbouw.
“Waar de laatste tijd veel sprake van is, is het zogenaamde ‘beeldschermautisme’: veel kinderen groeien tegenwoordig op achter beeldschermen. Hun vermogen tot spelen wordt daardoor te weinig gestimuleerd. Om zich te kunnen ontwikkelen, moeten kinderen spelen. Als ze dat niet goed kunnen, kan het kind knel komen te zitten. Voor kinderen is spelen een manier om te laten zien hoe ze zich voelen en hoe ze de wereld om hen heen beleven. Spelen helpt hen om tot rust te komen, hun emoties en gedachten te uiten en te verwerken, en om nieuw gedrag uit te proberen. Wanneer een kind ervaringen niet meer zelf kan verwerken, kan het vastlopen. Kinderen zijn er dus bij gebaat dat er vooral in de onderbouw veel aandacht is voor spelend leren. Ik kan scholen daarbij helpen.”
Marjolein gaat graag met scholen in gesprek over wat zij nodig hebben, welke behoeften er bestaan. Een onderwerp dat op de scholen actueel is, is het werken aan zelfvertrouwen en welbevinden, heeft ze al opgevangen. Als speltherapeut kan zij hier zeker een bijdrage aan leveren.
“Ik stel me zo voor dat ik als een mobiele speltherapeut langs de scholen ga, bij voorkeur op een herkenbare bakfiets, met een beeldmerk erop van Geen Kind de Buurt Uit. Of met een eigen, omgebouwde, oude camper, dat zou helemaal geweldig zijn! Ik kom dan steeds met individuele kinderen werken, in een vaste ritme van één keer per week. Ik maak gebruik van de Gestructureerde Orthopedagogische Spelobservatiemethode (GOrS) om zowel de vorm als de inhoud van het spel van kinderen op gestructureerde wijze te observeren en beschrijven. Van wat ik observeer maak ik een verslag met handvatten voor de IB’er. En ik wil tools helpen ontwikkelen voor de leerkrachten die zij zelf in hun eigen klas in kunnen zetten.”
Zo profiteert niet alleen het individuele kind, maar de hele school van de expertise van een speltherapeut.
Wil je meer weten over de mogelijkheden om Marjolein Lokhorst op jouw school in te zetten? Neem dan contact op met wijkverbinder Bernlef Knossen via info@geenkinddebuurtuit.nl.