Een nieuw convenant voor de wijkaanpak Geen Kind de Buurt Uit

‘We gaan samenwerken rondom het kind’

Bestuurders van de schoolbesturen in Amsterdam Osdorp en Bos en Lommer ondertekenden op woensdag 29 januari 2025, samen met hun collega’s uit het gespecialiseerd onderwijs, het vernieuwde convenant voor de wijkaanpak Geen Kind de Buurt Uit. Daarmee sloten zij de jaren van voorbereiding af, en gaan zij over tot de uitvoering: het gespecialiseerd onderwijs brengt kennis en expertise naar de reguliere basisscholen, die gezamenlijk op buurt- en wijkniveau bepalen waar deze worden ingezet, met als doel: geen kind (meer) de buurt uit. 

Jeroen Spanbroek, bestuurder van STWT, en lid van het dagelijks bestuur van de wijkaanpak Geen Kind de Buurt Uit, vertelt hoe bijzonder het is wat er nu gebeurt: “Ik kom zelf uit het gespecialiseerd onderwijs, en daar hoorde ik vaak: wij weten hoe het moet en wij komen het reguliere onderwijs graag vertellen wat ze moeten doen. Sinds acht jaar werk ik in het reguliere onderwijs en daar hoor ik: wij weten het zelf wel, wat komen ze ons vertellen vanuit het gespecialiseerd onderwijs? Beiden hebben ‘gelijk’. Wat we nu doen, is twee werelden samenbrengen, vanuit dezelfde intentie: elk kind zo thuisnabij mogelijk helpen tot ontwikkeling te komen. Dat vraagt een bepaalde basishouding van alle betrokkenen: we gaan samenwerken rondom het kind.”

Convenant-ondertekening-20250129
Bestuurders ondertekenen het convenant voor de wijkaanpak Geen Kind de Buurt Uit, 29 januari 2025

Voorinvesteren

Om de beweging mogelijk te maken van een schoolaanpak naar een wijkaanpak, gaan alle schoolbesturen voorinvesteren, zoals Jeroen dat noemt. “We zeggen niet: dat geld heb je al – namelijk de middelen die we krijgen van het samenwerkingsverband – en doe het daar maar mee. Daar kun je niks extra’s mee organiseren. Wij leggen daarom allemaal een extra bedrag per leerling in, om de beweging op gang te krijgen. Belangrijk is dat de scholen, de professionals voor de klas, echt gaan zien dat er extra mensen gaan komen met een toegevoegde expertise. We nemen daarbij in deze pilot de ruimte om van alles uit te proberen. Over een jaar of twee komen we dan weer bij elkaar en hebben we hopelijk een setje werkzame elementen die voor heel Nieuw West toepasbaar zijn.”

Het einddoel van inclusief onderwijs

Een volgende stap is om ook onze partners te laten aansluiten bij de wijkaanpak. Sylvia Spierenburg, bestuurder van KOLOM, tezamen met Jeroen Spanbroek van STWT en Steven Tan van de ASKO het dagelijks bestuur van Geen Kind de Buurt Uit, hoopt vooral dat er snel en in gezamenlijkheid kan worden opgetrokken met het OKT en de kinderopvang. Voor haar eigen organisatie spreekt ze de wens uit dat het gespecialiseerd onderwijs als aparte organisatie in de toekomst minder nodig zal zijn. “Onze kennis en expertise is dan voor een belangrijk deel geïntegreerd in het reguliere onderwijs. Wat mij betreft is dat het einddoel als je toe wilt naar echt inclusief onderwijs.”

De volledige tekst van het convenant voor de wijkaanpak Geen Kind de Buurt Uit kun je binnenkort hier downloaden.

Deel deze pagina: